måndag 17 december 2012

Stora Stockholm

Igår var vi iväg på vår officiella utställningsdebut, jag och Odågan.  Och det kunde inte ha gått bättre, tycker nog både han och jag.  Eller jo, det kunde ju ha gått mycket bättre, resultatmässigt, men vem bryr sig om ett ynka litet resultat när man har en Odåga som stod som ett ljus på bordet och lät både domare och domaraspirant känna igenom varenda millimeter av kroppen.  Att springa runt i ringen gick lite sämre eftersom Odågan var lite osams med underlaget, men han ställde upp sig som en stjärna och tog det hela med ro.  (Han tog sig till och med en tupplur medan vi väntade på vår tur i ledet.)

Och så här löd kritiken:

Mycket god typ, lite stor.  Bra maskulint huvud.  Korrekt bett, lite stora runda ögon, bra hals.  Lite knappt vinklad fram.  Bra vinklad bak.  Välutvecklat bröst för åldern.  Lite avfallande kors.  Bra päls, enkla sporrar.  Rör sig ostabilt fram och bak.  Fint temperament.

Så för dagen så nöjer vi oss med vårt Very Good.  Fast Odågan är nog mest nöjd med att få pussa på sin Åsa.

Lillasyster däremot blev Juniorvinnare och tog sitt andra cert.

Och så träffade jag Busfröets uppfödare.  Det är alltid lika trevligt.  Dom hade haft en riktigt framgångsrik dag.  Busfröets brorsa Lambert kom 4:a i Championklass bland stor konkurrens.  Dessutom åkte dom hem med en Juniorvinnare med cert.  Grattis!

Självklart tog jag med mig kameran till utställningen, och självklart tillbringade kameran hela långa dagen längst ner i väskan utan att se dagens ljus en enda gång.  Men vartefter som andra, mer smarta personer lägger ut bilder från dagen, så snor jag dom och lägger ut här.

Lite senare under dagen (typ när solen har vaknat och det finns dagsljus) så ska jag ta lite bilder på Odågan och lägga upp här.  För idag är ingen vanlig dag.  Idag är Odågans födelsedag!  Så jag återkommer under dagen med vikt, höjd och bilder.

5 kommentarer:

  1. Ett VG är ju ändå ett bra resultat, är man junior så är man och det var ju väldigt stort och spännande allting! :) Efter våra 100 mil efter utställningen så går ögonen i kors så är lite sliten så där men ska uppdatera bloggen när hjärnan fungerar igen(misstänker att det blev kortslutning) :)

    SvaraRadera
  2. Att han lät sig kännas igenom av domare och att han skötte sig ypperligt är ju bra mycket mer värt än ett VG, så grattis! :) Men det var lite lustigt att domaren tyckte att han var stor

    SvaraRadera
  3. Ja jag måste ju säga att med en Vicky i bilen till Stockholm, en mer eller mindre likblek, skakande och darrande Vicky så ska jag vilja påstå att er officiella debut gick strålande och ni skötte er galant, och visst Odågan svajade lite i rörelserna men Vicky du snubblade inte och Odågan gav domaren en snabb puss och stod som den där proffsiga hunden !!! Mycket väl godkänt blir betyget

    Psss lillasyster tog cert nummer ett i Sverige, cert nummer tre totalt ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju inte lätt att hålla reda på alla cert som regnar över världens finaste Lillasyster =)

      Radera