onsdag 23 november 2011

Föreläsning med Kent Svartberg

I kväll har jag varit i storstaden Uppsala och lyssnat på Kent Svartberg.

Det var otroligt intressant och lärorikt, fyllt av många "det där måste jag bli bättre på"-upplevelser, och även flera "det där gör vi ju redan, vad bra!"-upplevelser. 

Kent pratade om hundars grunläggande emotioner, eller känslor.  Och han ställde frågan "Vilka känslor kan du väcka hos din hund?  Och hur ofta brukar det ske?"  Det var en bra tankeställare tycker jag.  Att verkligen sätta sig ner och tänka, "har jag gjort min hund glad idag?  Hur ofta?  Har jag gett min hund trygghet och tillit idag?  Får min hund positiv förväntan av mig?"  Själv tycker jag att jag är bra på sånt under själva träningspassen, när man verkligen är fokuserad på sin hund.  Men jag ska tänka mer på det i stunderna mellan träningen också.  Att glädja mina hundar mitt uppe i vardagen, bara för att, liksom.

Det var en massa mer också som han pratade om, om hur man bygger en bra relation till sin hund.  Men han är nog offantligt mycket bättre på att förklara det än vad jag är.  Därför rekommenderar jag alla att gå på en föreläsning av honom, om tillfälle finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar