måndag 12 december 2011

Stora stockholm

Här har det varit väldigt tyst ett tag, jag vet. Men jag har legat deckad i två veckor, och har inte gjort ett endaste smack med dom stackars hundarna.  Förra veckan trodde jag, i min enfald, att jag skulle bli bättre redan på torsdagen och kunna ge mig ut för lite viltspår med Busfröet.  Men tji fick jag för att jag var optimistisk.  I stället blev jag sängliggandes i över en vecka till.  Lagom till helgen började jag må bättre, och mot allt bättre vetande gav jag mig av mot Stora Stockholm i går (söndag).  Det får jag betala för så här i efterhand, med utmattad kropp och bomull i huvudet.  Men det var det värt!

Schemat för dagen ser alltid densamma ut när vi (jag och en vän och hennes dotter) åker.  Vi dyker upp mitt på dagen, så självklart finns det inga parkeringsplatser kvar inom rimligt avstånd, och istället får vi promenera 14 mil (känns det som i alla fall) till mässan.  Sen köar vi i över en halvtimme till bankomaten (för det vore ju väldigt onödigt att vara väl förberedd och ta ut pengar INNAN man åker, fastän man säger varje år att det ska vi minsann göra nästa år.)  Sen är det dags för rasmontrarna.  Medans vi går runt alla montrarna (och klappar ALLA hundarna) så diskuterar vi vilka raser vi tycker om, och vilka vi tycker mindre bra om.  Fast riktigt så diplomatiska är vi inte.  Och vi är heller sällan överens.  Det tar ju ganska lång tid, att stanna vid varje rasmonter och klappa varje hund.  Och ibland måste man stanna extra länge, ifall det är en intressant ras så måste man ju ställa en massa frågor.  Och sen blir det ju till att stanna och prata om man råkar känna dom som står i montern.  I år var det inte så många vi kände.  Busfröets uppfödare stod i kinesmontern, så där blev vi ju stående ett tag.  Dom hade med sig Lambert, Busfröets snygga kullbrorsa.  (Min kompis frågade om Busfröet hade stått längst bak i kön när dom delade ut generna i kullen.  Hon är inte snäll)  Sen stannade vi en sväng vid Bedlington terrier montern och snackade med Eva som har Kennel Yildiz.  Och så ett snabbstopp vid mastifferna också, för att snacka lite där med Kommandoran.

Sen tar vi ett shoppingvarv.  Fast vi handlar inget första varvet.  Efter första varvet är det fikapaus, sen tar man ett till shoppingvarv, den här gången med plånboken i högsta hugg.  Efter det tar vi varv två runt rasmontrarna, men den här gången stannar vi bara vid våra favoritraser.  Men eftersom vi alla har olika favoritraser, och dessutom flera stycken var, så blir det att vi stannar vid dom flesta montrarna i alla fall.

Vid det här laget har finalerna börjat i stora ringen, så då gäller det att hitta bra platser, och bänka sig i dom kommande 2-3 timmarna.  Och självklart kommenterar vi varje hund som kommer in i stora ringen, vare sig vi kan nånting om rasen eller inte.  Jag skulle till och med kunna påstå att ju mindre vi kan om rasen, ju fler åsikter har vi om hunden.

Sen när allt är finito så bär det av i 14 mil tillbaka till parkeringen och så ger vi oss av hem, glada, trötta och fattiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar