fredag 23 november 2012

BPH

I går kväll var jag iväg på föreläsning där Kent Svartberg pratade om BPH.  Halva föredraget handlade om hundars personlighet ur etologisk synpunkt, och andra halvan handlade om hur BPH är framtaget och utvecklat och hur dom två delarna hänger ihop.  Han pratade även om hur BPH skiljer sig från MH, och vilka områden av BPH som kan tänkas ha eventuella felkällor.

Nu är ju jag redan lite Kent-Svartberg-frälst så jag är väl inte helt objektiv i min bedömning, men BPH lät som ett väldigt bra alternativ till MH för oss som inte har brukshundar.  Tex beskrivningen av hundens reaktion på skott ger en mycket mer rättvis bild än i MH-beskrivningen.  I MH är det ju inte helt ovanligt att jakttränade hundar får en 5:a på skott eftersom dom reagerar starkt på skott.  Men dom ska ju reagera på skott, och det är stor skillnad på en hund som reagerar med attityden Tjoho!  Ett skott! och dom som reagerar med att vilja fly eller visar annat obehag.  I BPH så graderas istället hunden på vilken sida av possitiv-negativ skalan den reagerar på.

BPH är även framtaget med lite mindre hundar i åtanke.  Hunden får tex leka med en egen leksak för att bedömma lekfullhet.  (Det intressanta här är att inom tex Sheltie så visar dom testade hundarna sig ha ett mycket lägre intresse för lek än genomsnittet av hundar överlag, vilket ogiltigförklarar den gamla leksaken-är-för-stor-för-min-hund-ursäkten som används flitigt av småhundsägare inom MH)  Men man ska även komma ihåg att det egentligen inte är ett stort nog antal hundar inom vissa raser (bla Sheltie) som testats ännu för att få ett statistiskt tillförlitligt underlag.


En väldigt intressant kväll med mycket tänkvärt.

3 kommentarer:

  1. Vi ska faktiskt göra ett BPH, MH har vi redan gjort. Tycker det ska bli väldigt intressant men mer gällande rädslor än för skottets skull- en 5'a är ingen rolig reaktion i jaktvärlden. Självklart kan det bero på andra saker än rädsla men dom jakthundar (praktiskt jakt, WT, apportering, retrieverjakt) jag känner till har 1-2 på skott, dom ska inte reagera märkbart på skottet i sig.

    SvaraRadera
  2. Valde mellan MH och BPH, men med tanke på att det är så pass få som öht testar sina FR så kändes det rätt självklart att göra MH. Då finns det iaf några att jämföra med (vad jag vet så har ingen FR gjort BPH men 18 st har gjort MH). Men jag tycker egentligen att BPH verkar lite bättre i bedömningen. Mide fick väldigt låga siffror på leken, trots att hon är helt kampgalen egentligen. Fast där skyller jag på leksaken ;) Den var nämligen helt genomblöt efter att varit med på ett väldigt blött MH dagen innan, dessutom var den gjord av flätat tjockt jeanstyg med två stora gummigrejer i ändarna. Har tittat på andra MH och då har vissa fått kampa med torra snälla fleeceflätor, lite skillnad.
    Och med skottet så valde jag med flit att inte träna på riktiga öppenviltspår (där skott ingår) innan hon gjorde MH just för att inte få någon förväntan på skott/skytten.

    SvaraRadera
  3. Kan man göra en MH på hussen? Kramis!

    SvaraRadera