onsdag 7 november 2012

Ringträning

Numera är jag och Odågan alldeles för upptagna med annat på tisdagar för att kunna åka iväg till tisdagsträning på klubben.  Det tycker vi är synd.  Men istället åker vi en himla massa mil för att gå på ringträning med Svante Frisk och Moa Persson.  I går var vi där för tredje gången.  Det är jättenyttigt för Odågan att få vara i en sån miljö.  Inomhus och fullt med hundar och människor och trångt och konstig akustik osv.  Så bara det är ju jättebra träning för Odågan (och för matte-hundnörd som också behöver miljötränas ibland).  Och så har vi börjat bli riktigt duktiga på det där med att ställa upp på bordet.  Odågan står alldeles blick-stilla och låter domaren känna igenom honom och titta på tänder utan minsta krångel.  Matte-hundnörd behöver bara bli lite smidigare med att lyfta upp Odågan och ställa honom till rätta, så blir allt perfekt.  Som med precis allt annat i vår träning så är det egentligen bara jag som behöver tränas.  För gör jag rätt, så gör Odågan rätt.  Det är sällan man måste lära honom att göra något, snarare så behöver jag bara bli tydligare med att säga vad jag vill att han ska göra.  Och när jag gör det, så är han oslagbar på det mesta.

Tillbaka på hemmaplan så fortsätter Odågan att träna på att stå på bord alldeles själv, utan att man ber om det.


4 kommentarer:

  1. Duktiga ni är som tränar och står i! Kom ihåg att träna hantering på backen också, för det är inte alla domare som tycker att bergers ska vara på bord... :)

    SvaraRadera
  2. Jodå, det tränar vi också på, men i en lugnare takt eftersom det är myyyyyycket läskigare. Men vi gör framsteg där också =)

    SvaraRadera
  3. Jojo! Vi hundar är oftast en spegel av våra mattar och hussar. Gör dom rätt så... Kramis!

    SvaraRadera
  4. Haha, det är något visst med bergéer på bord alltså... Lycka till med vänstervarvandet, fin är han iaf! =)

    SvaraRadera