söndag 15 juli 2012

Kantareller i spöregnet

Idag har vi plockat svamp i spöregnet, jag och Odågan.  Eller vänta, inte mycket av den meningen stämmer, förutom spöregnet.  Spöregnet stämmer.  Men jag och Odågan har inte plockat svamp, för Odågan är tämligen värdelös på svampplockning.  Han är desto bättre på att bralla runt i skogen i full fart och inte alls se sig för var han sätter fötterna.  Men inte på själva svampplockningen.  Och jag har egentligen inte heller plockat svamp.  Eller jo, det har jag ju.  Men inte med flit.

Jag är inte så mycket för svampplockning.  Men när dom växer mitt på stigen där jag går, så där mitt på stigen så jag är nära att kliva på dom om jag inte ser mig för, då kan jag tänka mig att böja mig ner och plocka upp dom.  Och när jag några meter senare nästan kliver på en till hög med svamp, då böjer jag mig igen och plockar upp dom.  Fast vid tredje omgången började jag ångra mig att jag överhuvudtaget satt i gång detta svampplockar-elände, för det är mycket mygg i skogen.  Och eftersom jag var täckt från huvud till tår i regnställ och gummistövlar så hade bara myggen ansiktet att attackera.  Och det gjorde dom.  Varje gång jag stannade för att plocka några vilsna svampar så svärmade myggen från hela sjumila-skogen till just där jag stod, och attackerade mig i ansiktet.  Hade det varit vampyrer och inte myggor, så hade det varit som den där scenen i Lost Boys där dom sitter i trädet och Kiefer Sutherland säger till Jason Patric:  "Now you know what we are, now you know what you are."  och så flyger dom iväg och äter upp ansiktet på alla människorna runt omkring.  Ungefär så var det.  Fast med mygg istället för vampyrer.  (Och för alla er som inte är födda på 70-talet och därmed inte var tonåringar på 80-talet så har ni med all säkerhet ingen aning om vad jag snackar om.)

Så efter att ha blivit uppäten av Kiefer Sutherland  mygg så begav vi oss hemåt, jag och Odågan.  Och där lämnade vi över svamparna till Sambo för inspektion.  Jag är nämligen inte så smart på det här med svampplockning, så jag plockar bara allt som är gult.  Väl hemma måste Sambo dubbelkolla att det verkligen är kantareller jag har plockat, och inte värsta giftsvampen.  Men det var kantareller.  Vilken tur.  Då kan vi äta renskav med kantareller till middag i kväll.  Mums.

8 kommentarer:

  1. Jag plockade också kantarell fast ensam fast med HumleSpunkarna. Och passade på att inleda steg ett i projekt kantarellsök med Spunk.
    Jag höll helt enkelt fram en kantarell och sa "Kantarell".
    "Mums" svarade Spunk och åt upp den.
    Hmm...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag är inte ett dugg förvånad. När han inte klaffsade runt med fötterna mitt i svampen så skulle han inspektera (läs:äta) svampen på nära håll. Men man kan ju inte lämna hunden hemma, då försvinner ju allt det roliga med svampplockning.

      Radera
  2. Du får kanske tipsa matten om några streck med MYGGA i nosen. Det brukar lura dom dumma myggorna ett tag. Jag gillar kantareller! Dom är så mjuka att sitta på när husse och matte stannar för att plocka bajspåsarna fulla... Kramis!

    SvaraRadera
  3. Vad gott med en massa kantareller :) Men jag förstår att du kunde varit utan dom hemska myggen, dom är verkligen inte kul :(

    Kram

    SvaraRadera
  4. Idag när jag hukade mig ner för att plocka upp lite kantareller, då blev jag också ATTACKERAD. Enorma var de också. Enorma! Tänkte, att myggen nog utsett sig till kantarellernas beskyddare. Nu kliar det... :(

    SvaraRadera
  5. Härligt, låter som mig! Jag plockar också allt som är gult hehe..

    Tusen tack för tipsen angående "bra ha saker" i bilen. Alltid kul att höra vad andra har och få lite tips själv :)

    SvaraRadera
  6. Runkeeper heter matten app! Men man måste inte alls springa...!

    SvaraRadera