fredag 5 augusti 2011

Matte-hundnörd har blivit spårfreak

Busfröet och jag har fortsatt med vårat spårande. Jag gick ut och la ett hästskoformat spår på ca 20 meter, väl upptrampat och med färskfoder i vad som motsvarar varje fotsteg om jag hade gått som en normal människa och inte som en kissnödig pengvin. Spåret fick ligga i 1 ½ timma innan jag tog gick dit med Busfröet.

Han fattade direkt! Det gick kanske aningen fortare än igår, men inte mycket, men nogranheten var det inget fel på. Vid ett tillfälle cirklade han spåret, men hittade det och fortsatte framåt.

När spåret var slut var han fortfarande taggad att fortsätta, så i morgon blir det ett mycket längre spår. Tror jag kommer lägga ett 100 meter rakt spår, och gå helt normalt. Jag kommer fortsätta lägga näring i varje fotsteg, eftersom jag ökar svårigheten med längden av spåret och med att jag inte trampar runt som den tidigare beskrivna kissnödiga pengvinen.

I dag kom den nya trimmern som jag beställde tidigare i veckan. Jag har redan en Andis, men den är för stor för att använda i ansiktet. På Pipleksaken har jag hittills använt en vanlig Philips skäggtrimmer. Men den låter illa, och den nyper. Busfröet har jag alltid rakat med hyvel i badkaret, eftersom han inte tycker om trimmern. Men på sistone har jag rakat han på kroppen med Andis-trimmern, och bara tagit ansiktet med hyvel.

Men idag invigde jag den nya lilla smidiga trimmern på Busfröet. Han var INTE imponerad, och protesterade både högljutt och kroppsligt. Men jag gav mig fan på att det skulle gå, och det gick det, typ, eller nja. Efter mycket sprattlande och pipande lyckades jag raka ett par fläckar. När han tillslut satt still så släppte jag iväg honom, så han skulle inse att man inte kommer därifrån genom att sprattla. Han liknade mest en skabbräv då. Sen försökte vi igen och tog lite mer, innan jag släppte iväg honom igen. Tredje gången så fick vi bort det mesta av hans tomteskägg. Han är fortfarande lite tuffsig under hakan och runt ögonen, men det tar vi imorgon.

Pipleksaken sitter ju relativt tyst och stilla när man tar ansiktet på honom, men han är inte så förtjust i det. När man trimmar kroppen på honom så sover han, och man måste vända och vrida på honom för att komma åt överallt.

I morgon blir det bad och fix för dom båda två. Dom brukar hålla sig rena i ugnefär 1 ½ minut, efter det är dom oftast täckta i jord och gegga och gräsfläckar igen.


Busfröet tittar försiktigt fram bakom soffan för att se om matte-hundnörd har lagt undan den där hemska trimmern

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar