torsdag 11 augusti 2011

Klövjeväskan invigs


I dag har vi invigt Busfröets nya klövjeväska. Jag la i totalt 400g vikt (röda linser, 200g i två fryspåsar) och så gav vi oss av på promenad. Vi gick bara ut till stora vägen och tillbaka, vilket är ganska exakt 2 km tur och retur. Eftersom det är första gången som både matte-hundnörd och Busfröet använder klövjeväska så ville jag inte riskera varken träningsvärk eller skavsår.

I början av promenaden gick Busfröet med låg rygg och utsträckta bakben. Alltså inte som om han vore rädd, utan så som draghundar och weightpullhundar rör sig när dom arbetar. Jag oroade mig så klart att jag hade gått för fort fram, och lastat i för mycket vikt på en gång. 400g är mellan 5 och 10% av Busfröets kroppsvikt, och borde vara en bra vikt att börja med. Men eftersom det var första gången blev jag osäker. Men efter några meter hittade han en balans i sina rörelser och gick normalt.

Helt plötsligt var han en fröjd att promenera med. I vanliga fall drar han framåt för att få lukta på allt. Då stannar jag och han återvänder omedelbart in i position igen. Men det dröjer inte länge innan han ska fram och lukta på nästa grästuva.

Med klövjeväskan gick han hela tiden vid min sida, inget dragande. Självklart stannade han och luktade på saker, och det får man ju om man är hund. Men han stannade liksom när han passerade, istället för att slänga sig fram för att nå dit. Och det var inte alls lika ofta som han stannade. I vanliga fall är Busfröet väldigt doftfixerad, och ska stanna och nosa var tredje meter ugnefär. Nu hade han full fokus på själva promenerandet och var inte alls lika intresserad av dofter. Och svansen viftade konstant!

Dom sista 500 metrarna försvann fokuset lite, och dragningskraften hemåt började ta över, men fortfarande mindre än vanligt. Hurra för klövjeväskor! Den kommer vi att använda flitigt framöver. Klövjeväskan satt som gjuten på Busfröet, och inga tecken på irritation eller skav på huden. Vi kommer hålla oss på den här vikten i ett par veckor och sen öka succesivt till ca 25% av Busfröets kroppsvikt.

Det känns bra att faktiskt se fram emot nästa promenad!


1 kommentar:

  1. Vad kul! Det är jag sugen på att prova med Spunkvalpen när hon blir stor (om hon nu blir det). Bra träning för kroppen, och smidigt att lägga fikat i kanske, om man nu kan dela upp kaffetermosen i två delar så det väger lika på båda sidor, ha ha :)

    SvaraRadera