torsdag 4 augusti 2011

På spåret igen

Jag försöker ge hundarna en aktivitet var varje dag.  Eller dom flesta dagarna åtminstone.  I går var jag inte hemma på hela dagen och kom hem sent på kvällen, så då blev deras aktivitet att slappa i soffan med husse.  Men idag är vi back on track.

Pipleksaken har fått sig en liten promenad i Tierp idag. Lite miljöträning med andra ord. Vi höll oss till den lugna sidan av järnvägen, där det mest är bostäder och skolor m.m. Huvudgatan sparar vi till lite senare. Men det fanns gott om trafik och fotgängare att vandra bland.

Pipleksaken var jätte duktig, och kände sig till och med trygg nog att både kissa och bajsa när vi gick vår runda. Han har ju varit lite dålig med det fram till för ugnefär en vecka sen, och bara gjort ifrån sig i vår trädgård (eller inomhus) men nu har han kissat lite var stans. Det är bra.

Det var fasligt varmt i Tierp, så när vi kom till ett ställe med skugga så satte vi oss och tränade lite passivitet istället. Det var väldigt skönt att bara sitta och titta på bilar och folk. Vi tillbringade ca en timme i Tierp, innan vi begav oss hemåt.

Efter fiaskot med att spåra med Busfröet i förrgår så bad jag lite spårnördar om hjälp. Jag fick jätte många tips, så idag var jag laddad för att testa igen.

Den här gången la jag ett kortare spår, ca 25 meter, i en bananform. Jag tog pyttesmå steg, så att spåret skulle bli så tydligt som möjligt. Dessutom la jag mat varje meter i spåret, för att uppmuntra att nosen är i backen. Jag använde färskfoder, så får han spåra för sin middag, så blir det inte en massa extragodis som han blir tjock av. I slutet av spåret la jag en skål med en stoooor klick färskfoder. Sen gick jag hem och väntade i en timme innan jag gick ut med Busfröet.

Jag hade lagt startet av spåret längs med vägen, och han hittade det på en gång. Han följde spåret sakta och nogrant. När spåret böjde lite så tog han ett par steg rakt fram, men rättade sig på en gång och spårade vidare. Det gick vääääldigt långsamt, men nosen var i backen hela tiden, och Bufröet följde spåret perfekt. Jag är supernöjd med hans prestation, och i morgon ska jag lägga ett lite längre spår.

Tanken är ju att dessa aktiviteter ska trötta ut dom lite, så dom inte använder soffan som agilitybana.  Och för det mesta så funkar det.  Då kan man pusta ut och ta det lugnt medan dom vilar.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar