måndag 15 augusti 2011

Leta leksaker bland blött gräs och tistlar


Idag fick Busfröet en vilodag. Det har blivit lite mycket spår på sistone, och igår blev det både spår och klövjeväska. Jag måste ju påminna mig själv med jämna mellanrum att det är en renodlad sällskapshund jag har, inte en brukshund.

Pipleksaken däremot gick valpkurs ikväll. Min älskade lilla stjärna. Vi provade på lite uppletande. Jag kan säga så här; det kunde ju ha gått sämmre. Konkurensen var ju liksom en jaktcocker, en golden och en samojed. Alla var ju riktigt skickliga, även om lilla jaktcockern Kola sopade banan med alla andra.

När det var Pipleksakens tur så la jag hans leksak bara några meter in i rutan, och gick dom första stegen med honom. Sen gick han rakt fram till leksaken och markerade att den låg där. Sen tittade han upp på matte-hundnörd, typ ”Men hallå matte, plocka upp den då!” Vi gjorde om det igen, och han hittade den igen, markerade, och sa igen att matte-hundnörd får faktiskt plocka upp den själv, för det var ju hon som la den där. Jämfört med dom andra valparna var han ju inte direkt nån superstar, men alla klappade och tyckte han var jätteduktig. För är man en liten naken kinesvalp som måste gå runt och leta leksaker bland blött gräs och tistlar, så är det ganska stort att man först och främst letar, sen dessutom hittar och markerar att man hittat. Matte-hundnörd är lika stolt som vanligt över lilla Pipleksaken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar