tisdag 10 april 2012

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder

I dag var jag inte alls upplagd för att åka ut till BK med Odågan.  Det har regnat hela dagen och tisdagar är långdagar för mig i skolan.  Men så kom jag hem till en odräglig Odåga som varit helt oaktiverad hela dagen (Sambo står för mat och trädgårdsrastning när jag inte är hemma, men mer än så blir det inte) och kände att jag kanske borde åka i alla fall.  Men så var det ju det där med regnet.  Usch.  Men vår BK har en egen sida på facebook, och där hade en av medlemmarna skrivit ett inlägg som lydde, kort och gott; Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder.  Så då var ju saken avgjord, det var bara att pallra sig iväg, med fodrade brallor, gummistövlar, regnställ och vantar.  Det var nog fler än jag som läst inlägget på facebook för det var förvånansvärt många där och tränade.

Och miljöträna i regn, det måste man ju faktiskt också göra.  I dag har vi tränat på koppelgående såklart, och det går faktiskt framåt.  Följsamheten börjar nog att komma.  Lite.  Kanske.  Och så har vi tränat på att inte bli rädda.  Vi blev inte rädda när en malle plötsligt dök upp från ingenstans och skällde som tusan på oss (jo, matte-hundnörd blev nog lite rädd.  Men inte Odågan), och så blev vi inte rädda för skotten som sköts.  Och så blev vi inte rädda när en bil åkte förbi jätte nära.  Lite osäkra blev vi, men inte rädda.  Och vi blev inte rädda när den vackra korthåriga collien Zorro ville hälsa.

Sen tränade vi ett väldigt kort pass med stadga i sitt, som bestod av hela två repetitioner.  Men det är mycket som händer runt omkring på en BK, och då är två repetitioner av sitt med stadga väldigt bra jobbat för en sån liten Odåga.  Efter det tränade vi på att sitta och titta på medan dom andra tränade lydnad på grusplanen.  Och så avslutade vi med att träna på att ligga i bilen medan matte-hundnörd fikade i klubbstugan en snabbis innan hemfärden.

Eftersom det var så kallt och regnigt var vi bara på klubben i ca 45 minuter (och tio av dom var ju Odågan i bilen), men det räckte nog, för väl hemma så är han inte alls lika odräglig som han var innan vi åkte.

4 kommentarer:

  1. Detg var en attans omväxlande och heltäckande träning ni fick till i regnet! Det däe med dåliga kläder-grejset...det kör matten alltid med också, så vi är ute när andra inte kommer på tanken. Det är en bra devis!

    SvaraRadera
  2. Det lät ändå rätt trevligt, förutom de där skotten då, men jag tycker nog att vi hundar ska få komma med vid fikat... Kramis!

    SvaraRadera
  3. I dåligt väder
    finns det aldrig tillräckligt bra kläder!
    Så verkar mina hundar tänka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja mina nakna håller nog med dina på den punkten. Därför är det så härligt att Odågan är motsatsen. Han älskar snö och märker inte ens om det regnar.

      Radera