måndag 9 april 2012

Så man slipper skämma ögonen ur sig

Jag och Odågan har anmält oss till valpkurs.  Eller, jag har ju anmält, Odågan följer med vare sig han vill eller inte.  Därför har vi börjat smygträna lite, i förberedande syfte, så man slipper skämma ögonen ur sig när man börjar på kursen.

Som med Busfröet.  När vi började på valpkurs så kunde jätte många saker.  Fast inga av dom var helt nödvändiga.  Förutom att gå i koppel och inkallning så kunde han High Five, Puss, Vad säger hunden, Var är svansen, och annat smått och gott.  Sitt och ligg kunde han INTE.

När Pipleksaken och jag gick valpkurs så var det mest av socialträningsskäl.  Pipleksaken var fysiskt återhämtad efter skadan, men inte psykiskt.  Därför fokuserade vi oss mest på att inte vara rädd för hundar och människor och nya miljöer.  Men sitt och inkallning kunde han i alla fall innan, och gå i koppel lärde han sig under kursen.

Jag funderat lite på vilka saker man borde kunna för att slippa skämmas på valpkursen och har kommit fram till följande:

*  Koppelgående
*  Inkallning
*  Sitt
*  Ligg

Koppelgåendet fungerar superbra för oss, så länge jag följer efter vart än Odågan leder mig så att han inte märker att han har koppel på, för då stretas det och protesteras det.

Inkallning går jättebra så där på valpars vis.  Ibland vänder han på en femöring och kommer galloperande fastän han är mitt uppe i att jaga katten eller skälla på grannen.  Och ibland tittar han på mig och undrar vem fan jag är som står och gapar.

Sitt har vi tränat på lite då och då, och har nu ett fungerande kommando på olika underlag och även med liiiiite störning.  Idag har vi även börjat träna lite stadga i sittandet med omvänt lockande, och det gick så bra så jag trodde inte mina ögon.  Mycket stolt matte-hundnörd.

Ligg har vi bara börjat lite smått med.  Jag belönar spontana lägganden, men han har inte kopplat ännu till att bjuda på beteendet med flit.  Men det kommer, det kommer.

Utöver dom sakerna så kan Odågan även handtarget (nosdutt mot handflatan).  Vi har försökt oss på tasstarget i ett kort träningspass men inte kommit så långt med det (läs: fattar noll).  Och så lektränar vi förstås.  Vi tränar snabba gripanden och viktförskjutning och att springa så fort man kan till matte-hundnörd när man har nåt i munnen och att byta leksak med matte-hundnörd och att lämna leksaken i matte-hundnörds hand.  Allt det tränar vi på.  Och så tränar vi på att springa runt tillsammans med matte-hundnörd och tjoa och hoppa och flamsa och sprattla.  Det är den roligaste träningen.  Det momentet är vi bäst på, jag och Odågan.

3 kommentarer:

  1. Det låter som om ni är väl förberedda för skolan, du och matten! Ni kommer att vara bäst i klassen tror jag, som aldrig gick valpkurs...det glömde vi bort!

    SvaraRadera
  2. Jag tog med hussen på valpkurs när jag var liten, och det var nyttigt för honom som inte haft hund förut... Kramis!

    SvaraRadera
  3. Jadu, måste ta reda på vem den där Kapten Bertilsson är! Blev nyfiken jag med hehe ;)
    Låter ju som att ni kommit en bit på vägen i alla fall.
    Det ska nog gå bra för odågan ;)

    SvaraRadera