torsdag 12 april 2012

Torsdagspromenad

I Österbybruk (som ligger typ en mil härifrån) är det ett gäng hundägare som träffas varje torsdag för promenad.  Antalet har vuxit från ett par kompisar som gjorde sällskap med sina sammanlagt tre hundar, till närmare trettio hundar.  Idag var jag och Busfröet med för första gången.

Samlingen var vid herrgårdsparkeringen och vi var ute i god tid, vilket gjorde att Busfröet var otålig och uppe i varv och pep och tjöt.  Han är uppvuxen med en schäfer, det är därför han piper, ursäktade jag.  Men Busfröet var inte den enda som det inte var fason på.  Det fanns många otåliga hundar som väntade på att få komma iväg.  Allt från chihuahua till leonberger.  Och alla storlekar där i mellan.

Jag hade inbillat mig att det skulle vara en promenad i halvfart runt bruket, men tänkte att vi kunde hänga på i alla fall eftersom Busfröet behöver öva sig på att inte bli så stissig när andra hundar är med.  Men tji fick jag, för det var en promenad som var mycket mer än så.

Vi träffades alla vid herrgården (24 hundar var det idag) och sen vandrade vi iväg på något som, med lite fantasi, kunde liknas vid en stig.  Genom skog och mark, över järnvägsspåret, genom mer skog och mark, över stora vägen, runt en crossbana, tillbaka över stora vägen på ett helt annat ställe, längs med lite grusvägar, över järnvägen igen och så tillbaka till herrgården.  Där släppte alla som ville sina hundar i herrgårdsparken så dom fick rusa av sig.  Busfröet rusade av sig tillsammans med phalenen Harry och bedlingtonterriern Flora.  Dom var oskiljaktiga i närmare tjugo minuter medan alla andra hundar sprang runt omkring.  Flatten Kompis badade i herrgårdsdammen.  Tätt följt av en schäfer och en lagotto.  Det skrattade vi alla gott åt.  Förutom deras mattar och hussar, dom skrattade inte alls.

Sen hade phalenen Harry lite ringträning när alla hundarna var kopplade igen, för han ska på utställning för första gången i Sundsvall i helgen.  Men jag och Busfröet orkade inte vara kvar, för vi behöver ju ingen ringträning, för vi ska ju inte till Sundsvall i helgen.

Så det är vår nya torsdags aktivitet.  Hundpromenad och parklek för mig och Busfröet.


En del av gänget.  


Snygg bild på Busfröet.  Och min rumpa.  Nästa gång ska jag INTE ha på mig fleecefodrade byxor, vinterstövlar och fyra lager tröjor.

3 kommentarer:

  1. Det var den roligaste promenad jag nånsin hört talas om! Sånt finns inte i Julita minsann! Hoppas ni kan vara med många gånger med matten klädd för ändamålet!

    SvaraRadera
  2. Vilken spännande promenad, och va kul att få busa runt med kompisar efteråt! Sånt saknar jag verkligen... Kramis!

    SvaraRadera
  3. Vad kul att träffas så många med hundar och gå promenad :)

    SvaraRadera