måndag 18 juli 2011

Pipleksaken går i skolan

I dag har jag och Pipleksaken varit på valpkurs för första gången.  Jag som har varit så orolig att vi skulle få skämma ögonen ur oss eftersom Pipleksaken inte kan NÅGONTING!  Men tänk att det slapp vi göra, för han skötte sig perfekt.  Självklart så spöregnade det, men vi hade en väldigt förstående kursledare som tyckte att då kan man passa på att träna passivitet.  Så vi tillbringade första en och en halv timme inne i fikarummet, där vi först tränade lite Sitt, och sen fikade vi medan valparna alla låg och snarkade.  Mycket trevligt att sitta och snacka hund med andra hundnördar.

Jag och Pipleksaken har ju övat oss lite på just Sitt i ett par dagar här hemma, så att första kurstillfället inte skulle komma som en chock för honom.  Och han var jätteduktig!  Inte nog med att satt på kommando, han satt kvar fastän jag tog flera steg ifrån honom.

Sista halvtimmen blev det uppehåll, så då gick vi alla en gemensam promenad och körde lite koppelträning.  Pipleksaken, som inte är van vid att gå i koppel, fattade på en gång att när kopplet tar slut så måste man komma tillbaka till matte-hundnörd, för då får man godis.

Nu har jag en mycket trött Pipleksak som kommer sova som en stock i natt.  Det gör nog jag också, för valpkurs är tröttsamt för både hund och människor.

En utslagen Pipleksak ihopkurad bredvid Busfröet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar