fredag 13 januari 2012

Hoppstå

Veckans lektion på onlinekursen som jag deltar i handlar om bland annat hoppstå.  Alltså hur man får till ett riktigt snyggt och säkert stå i tex ställande under gång.

Planen är att först belöna för att Busfröet reser sig på bakbenen.  Sen när han har fattat det, så belönar man istället när frambenen sätts ner i backen igen.  Och efter det så belönar man stadgan i momentet.  Och så bygger man vidare med generalisering och fjärrstyrning osv. 

Så såg planen ut.  Verkligheten ser ut så här:
Busfröet ställer sig på bakbenen.  Sen går han, fortfarande på bakbenen, tre meter ifrån mig.  Här pausar han för effekt, och gör tre perfekta pirruetter, innan han går tre meter tillbaka till mig.  Då slänger han in en extra piruett för säkerhetsskull innan han sätter ner framtassarna i backen igen.

Känns ju inte som ett lydnadsmässigt STÅ precis.

6 kommentarer:

  1. Ha ha, vi har nog kursens ytterligheter när det gäller hundraser... Alfons kämpar för att ens komma upp från marken med sina framtassar...

    SvaraRadera
  2. Men det börjar ju se riktig stabilt ut för Alfons på filmen du la upp. Även fast han inte riktigt är byggd för just det här momentet, så har tydliga hoppstå tycker jag. Vi får väl fortsätta kämpa helt enkelt, du med att få upp din i luften och jag med att få ner min i marken :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi får kämpa vidare! Nu har Alfons börjat hoppa upp så fort han vill nåt. Han fattar långsamt men attans vad det sitter när det sitter...

      Radera
    2. Och jag har tränat i två år att Frö INTE ska hoppa upp när han vill nåt. :-)

      Radera
  3. "Ställande med gång och piruett" kan man kanske kalla det nya momentet ni hittat på!

    SvaraRadera
  4. Haha, ja, jag får sätta igång en kampanj med SBK att det ska bli ett moment inom lydadstävlingarna :-)

    SvaraRadera