onsdag 4 januari 2012

Våra mål inför 2012

Har suttit och funderat över mål för 2012 med hundarna.  Efter att jag fick det superbraiga tipset om att använda träningsdagbok så märker jag stor skillnad i hur mycket fortare man kommer framåt i träningen.  Och då tänkte jag att nästa steg vore att sätta konkreta mål och delmål för året.

Med Busfröet och Pipleksaken så är det ju inga stora tävlingsmål som gäller, men det kan ju vara bra att ha mål för lite allt möjligt i vardagsträningen.  Så här kommer våra mål för i år:

Busfröet
*  Ingångar - är i dagsläget jätte slarviga, så dom ska vi finslipa.
*  Tävlingsmässigt fotgående - funkar fint på raksträckor men behöver jobba på svängar
*  Sitt - på olika underlag, i dagsläget sitter han bara om det är varmt och torrt under rumpan
*  Stå - har börjat träna in ett hoppstå för bla ställande under gång
*  Ligg - samma problem som med sitt
*  Stadga - i sitt och ligg främst.  Stadgan i sitt har vi kommit en bra bit på vägen med
*  Kunna jobba lös runt andra hundar - funkar endast superkorta stunder i dagsläget
*  Skälla - jobba bort tokskällandet när någon kommer till dörren, eller när han tror att någon kommer.

Utöver det ovan så blir det såklart lite kurser.  UHV LKK har öppna träningar i ett ridhus hela vintern, och eftersom vi är medlemmar och har träningskort så ska vi passa på att utnyttja det också.  Så det blir nog en del träning där.  Så går jag ju för tillfället onlinekurs hos klickerklok (som jag har varit värdelös med att uppdatera här på bloggen om vad vi pysslar med, bättring på det) och så får vi se vad året har att bjuda på för kurser.

Pipleksaken
*  Koppelgående - inga problem med dragande men han byter sida och cirklar runt mycket
*  Ligg - har vi fortfarande inte ens börjat på
*  Ingångar - jobba bort klossen
*  Halsband - kunna använda halsband i stället för sele ibland
*  Människor - inte vara så osäker inför främmande människor

Om allt går som planerat med att jobba bort osäkerheten inför främmande människor, att kunna använda halsband och koppelgåendet, så tänkte vi debutera i utställningsringarna någon gång under året.  Om allt inte går som planerat så låter vi bli.

Sen kommer ju lilla valpen också (om fem veckor och tre dagar)  så det blir ju en hel del att göra där också.  Fast i början blir det ju mest rumsrenhetsträning, kontakt och trygghet som gäller.  Jag brukar inte ha så bråttom att komma igång med momentträning med valpar.  Min personliga åsikt är att lägger man ner mest tid på att bara bygga en riktigt bra relation, så tjänar man på det senare när man väl sätter igång med momentträning.  Däremot kommer jag att lägga ner en hel del tid på lek, nu när man äntligen kommer ha en ras med föremålsintresse, och jag kommer följa Fanny Gotts lektion om just lek med valpen.  För det tror jag bara ger fördelar i framtida träningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar