lördag 14 januari 2012

Ställande med gång och piruett

I går kämpade jag och Busfröet med hoppstå. Eller som Rudi döpte det till, ställande med gång piruett. Eftersom det verkligen inte funkade för oss så slängde jag ut en fråga till Fanny och Thomas på klickerklok om hur jag skulle gå vidare, och fick svar av en av dom andra deltagarna att jag skulle testa att belöna i position INNAN Busfröet han göra hela hans cirkusnummer. Problemet med det var att då stod Busfröet helt enkelt kvar på två ben resten av träningspasset, för det var ju där som han fick belöningen. Så då spann jag vidare lite på tipset jag hade fått och kom på att jag skulle belöna på marken. Klicka när han står på bakbenen, och sen slänga godiset (falukorv, för vi tränade medan jag stod och lagade mat, och det var korvstroganoff till middag.) på golvet. Eftersom förväntningen på belöningen var på golvet så tog det inte lång stund innan han fattade hela grejen med att ställa sig på bakbenen och sen ner igen på en gång innan det blev klick och godis. Det funkade klockrent. Tänk va bra det är när man kan bollplanka med människor och tillsammans kommer man fram till en lösning. Så idag har vi jobbat vidare med hoppstå, som numera verkligen heter hoppstå, och inte ställande med gång och piruett. Vi har jobbat med avstånd och stadga. Inga stora avstånd eller långvarig stadga, men ändock framsteg.

Senare idag ska jag och Busfröet börja träna lite enklare handling inför agility. Det är Humlespunkarnas matte som har lurat i mig det. Hon har hjärntvättat mig under en längre period om hur roligt det är med agilityträning, och nu orkar jag inte kämpa emot längre. Jag lär blogga senare idag om våra misslyckanden. Men nu ska jag ge mig iväg och besöka dom här go'bitarna.






För om fyra veckor exakt så följer en av dom med mig hem. För det är det väl ingen som har missat? Och det lär jag också blogga om senare idag. Det var värst vad flitig jag har blivit på sistone med bloggandet.

2 kommentarer:

  1. Så jätteroligt du kommer ha det precis hela dagen - först hälsa på valpis och sen träna agility. Jag menar, kan det bli bättre? :D

    SvaraRadera
  2. Så då får man stryka det nya momentet i regelboken då...synd! Det hade annars livat upp stela lydnadsprov. Ha ett underbart valpgos!

    SvaraRadera