onsdag 11 januari 2012

Vilka känslor har jag väckt hos min hund idag?

I dag började inte bra.  Jag vaknade (väcktes) en dryg timma innan väckarklockan ringde från välbehövd sömn.  Jag har fått en akuttid hos tandläkaren och det är inte en minut för tidigt för det gör ont ont ont.  Det regnade.  Jag hade glömt att ta fram färskfoder ur frysen till hundarnas frukost.  Busfröet, som oftast är ganska morgontrött och ibland väljer att inte ens följa med på morgonpromenaden hade tydligen druckit fyra burkar redbull och en kopp kaffe i morse och flög runt som ett oväder.  Jag snubblade över Pipleksaken två gånger innan jag ens hade klätt på mig.

Så vi kan väl säga att jag inte var på världens bästa humör när jag släpade ut mig själv på morgonpromenaden.  Och när jag gick där, grinig, blöt, trött och hungrig (det är svårt att äta med värkande tand) så tänkte jag på hur det påverkar hundarna.  För jag upptäckte att jag inte alls tyckte att det var ok att stanna och lukta på samma fläck i tio minuter, för att sedan ta två steg innan nästa hund också ska stanna och lukta på samma fläck i tio minuter till.  Och jag tyckte att det var himlans onödigt att behöva klättra in och ut ur diken hela tiden bara för att det tydligen doftade extra gott där nere.  Jag tyckte helt enkelt att hundarna kunde skynda sig att göra ifrån sig så vi kunde gå hem.  Vi var inte på promenad, vi var på toalettbesök helt enkelt.

Medans jag gick där kom jag att tänka på föredraget jag var på för ett par månader sen med Kenth Svartberg.  Han hade pratat om vilka känslor en hund faktiskt kan ha (och vilka dom inte kan ha) och hur vi som matte/husse behöver tänka på hur vi påverkar hundens känslor.  Det tänkte jag på medans jag var trött och grinig och blöt.  Och hade ont.

Det är ju slöseri på både min och Kenths tid om jag inte tar till mig det han har pratat om, tänkte jag.  Och så tänkte jag; Vilka känslor har jag väckt hos min hund idag?

Just idag är kanske inte den bästa dagen att börja eftersträva Kenths tänk.  För när jag kommer hem från tandläkaren kommer jag ha en tand mindre i käften, och en himla massa värk.  Så jag kommer nog inte riktigt vara upplagd för att förgylla mina hundars tillvaro.  Eller så är idag den perfekta dagen för att eftersträva det.  Att tänka på det lilla, liksom.  Att hitta små sätt (för jag lär inte orka med stora sätt) att ge mina hundar den känsla dom förtjänar.

Jag börjar nog med en gosstund under täcket med dom, innan jag måste åka till tandläkaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar