lördag 14 januari 2012

Valpmys

I dag har jag varit på valpkalas hos min kull som fyller fyra veckor idag.  Eller ja, hela kullen är ju inte min förståss.  Det tog ett tag innan jag fick sätta mig i valplådan för mamma Tindra, men inte för att hon var vaktig, utan för att hon tyckte att jag skulle klappa henne först.  Så valparna fick vänta medan jag och Tindra hade en egen liten mysstund.  Men tillslut ropade Mari på Tindra så jag skulle få en chans att se valpisarna också.  Fast för mig gjorde det inget, för Tindra har ju varit min favorithund sen första gången jag träffade hela Jomgarden gänget.  Jag har erbjudit ett flertal gånger att Tindra kan få bo hos mig, men det blir inget av med det, säger Mari.

Fyraveckors valpar är ju inte så jätte intressanta, det vet vi ju alla som har suttit i en valplåda förut.  Det görs ju inte många knop, dom somnar stup i kvarten och alla ser exakt lika dana ut.  Som små runda svarta bajskorvar ser dom ut.  Men oj! vilka vassa små tänder dom har.  Det fick både fingrar och tår erfara.

Så var det det där med bilder ja.  Det var ju inte så bra belysning för fotografering i rummet, och jag ville inte utsätta deras små ögon för blixt, så bilderna blev supersuddiga.  Men jag har ju utlovat bilder, så jag snor några från Maris hemsida och visar.  För en gångs skull har jag faktiskt frågat först, jag som annars inte brukar vara så där noga med källhänvisning.  Så här kommer en liten bildkavalkad på dom små runda svarta bajskorvarna.






12 kommentarer:

  1. Sött sött sött :D

    SvaraRadera
  2. Vilka fin valpbilder :) valpar är ju alltid söta så helst ska man inte titta för mycket. Var även in och tittade på kennelsidan för jag har ju inte fattat vad det är för ras. Men vilken perfekt storlek och mångsidig ras. Nu blev jag allt lite sugen på en sådan där :) min nästa ras kanske ska vara en mindre ras som är arbetsvillig. Den här rasen verkar bara ha allt. MEN min sambo är allergis undra om han skulle tåla deras päls hmmmm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var precis det jag letade efter när jag fann rasen också, en liten men arbetsvillig hund. En hund man kan tävla med men som inte tar upp hela vardagsrummet :-)
      Dom fäller inte, så det kanske är possitivt från en allergi synpunkt. Du får släpa med sambon till närmaste uppfödare och klappa lite, så upptäcker ni ju om han är allergisk. :-)

      Radera
  3. Kul att du antar utmaningen :) då får vi se vem som har kommit längst nästa söndag då :)

    Ja jag får kanske stoppa in honom i bilen och göra det. Fast jag tror att han är allergisk mot de flesta raser. Mina går rätt bra bara han inte har dem i ansiktet för mycket. Ska bli mycket intressant och följa er sedan och få se om det verkar vara en hund för mig. Jag vill ha nått som är mer lätt tävlat än mina kameler.

    SvaraRadera
  4. Själv blev jag väldigt förtjust i rasen, eller rättare sagt i en hund av rasen, i somras när jag var på freestyleläger med Frida Binette och hennes unghund av rasen var med. Dom verkar så otroligt lättlärda, pigga och roliga. Så nu har jag alltid ögonen öppna för såna spelevinklar. Kanske blir en sån nån gång.... Rudis matte
    PS. OM du öppnar bloggen för alla kommenterare kan fler kommentera...det kan ju vara kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ehm, otekniska lilla jag visste inte ens att det inte var öppet för alla. Hur gör jag då?

      Radera
    2. Inställningar - Kommentarer - Vem kan kommentera - Samtliga.
      Då kan alla som vill kommentera hos er!

      Radera
    3. Tack :-) Fixat och klart.

      Radera
    4. Det där måste jag med fixa. Har länge funderat hur man gör.

      Radera
  5. Jamen vad är det för ras då? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berger des pyrenees a poil long. Och när dom blir stora ser dom inte alls ut som små runda bajskorvar. Du kan kika lite på dom här: http://www.jomgarden.com/ om du vill :-)

      Radera
  6. En sån häftig hund! Låter som en perfekt allroundhund! Den kommer att kunna göra hoppstå - på framtassarna!

    SvaraRadera