söndag 15 januari 2012

Massage

Jag har funderat ganska länge nu på att börja massera Busfröet, eftersom han kan behöva lite avslappningsövningar ibland. Men jag har inte vågat ifall man gör något fel. Så jag har snokat runt på nätet lite och läst mig till hur man gör. I framtiden skulle jag vilja gå en kurs i hundmassage och stretching. Ingen värsting kurs, utan bara för hemmabruk.

Men innan det blir aktuellt så hittade jag den här sidan.

Jag testade den på Busfröet igår kväll. Men med lite modifikationer eftersom det var första gången och Busfröet inte kände sig helt bekväm i situationen. Så jag skippade att ha honom liggandes på sidan för att massera ryggen, och gjorde det med honom i sittande läge istället. Sen fortsatte jag med hals och nacke, och det gjorde honom verkligen avslappnad. Jag testade att massera hans ben, men var lite skeptisk till om han skulle tillåta det. Men det gick bra. Sist masserade jag hans tassar. Här blev jag väldigt förvånad, för i vanliga fall får man inte ta i hans tassar över huvud taget. Kloklippning är ett ständigt gissel där det krävs två, en för att hålla och mata, och en för att klippa i den mån det går. Men han satt helt still, utan minsta tillstymmelse till att rycka undan tassarna.

Jag körde ju inga tre minuter, som dom rekommenderade i texten. Snarare 20 till 30 sekunder på varje ben och lika länge på varje tass. När Busfröet ville, så fick han gå iväg. Då la han sig framför brasan i ett par minuter. Men sen kom han tillbaka och satte sig bredvid mig igen för att få mer massage. Jätteroligt, tyckte jag så klart, att han gillade det. Så den här gången utökade jag tiden lite, till dryga minuten per ben, och nästan lika länge per tass. Men sen ville han inte mer, och gick och la sig i andra änden av soffan.

Det här är definitivt något som jag ska fortsätta med, och ha som rutin.

1 kommentar:

  1. Det är så mysigt att massera sin vovve! Nu har jag ju lite mer kött att massera och det kan vara lite tungt ibland... Bra att Busfröet tillät dig att hålla i tassarna. Bygg på det med att ta fram klotången och bara lägga den på tassen (men inget mer) tills det verkligen sitter bra. Sen lägger du klotången på en klo (men fortfarande inte klippa) tills det sitter. Till slut så kommer du att kunna klippa en klo! Ta det sakta, sakta så kommer kloklippningen att gå som en dans till slut!

    SvaraRadera