onsdag 15 februari 2012

ADVENTure Dog Conference

Jag är lite stolt över mig själv.  Jag fick reda på att ADC 2011 skulle sändas på kunskapskanalen igår och idag, och även på söndag, och så kom jag ihåg att spela in det!  Så idag har jag kollat på totalt sex timmar av föredrag från olika intressanta personer om olika intressanta ämnen.  Temat för året var "Att skapa en hund" så det fanns en hel del kompliserad genetik.  Men det fanns även mycket annat, flera inslag av arv vs miljö, tex. Allt handlade inte om hundar.  Mycket av forskningen som diskuterades var på andra arter än hundar.  Men det var lika intressant för det.  Och en del gick att helt enkelt överföra till hundar och deras beteenden, medans andra saker inte gjorde det.  Och för en matte-hundnörd, som dessutom är zoologinörd, etologinörd och evolutionsbiologinörd så var det som julafton, om och om igen i små 30 minuters partier. Väldigt väldigt intressant, måste jag säga.  Nu vet jag inte om det går att se på typ SVTplay eller nåt liknande, men om det gör det, så tycker jag absolut att man ska se det.  Det fanns liksom något för alla.

2 kommentarer:

  1. Jag vet bara att om man blandar ihop lite lagotto, boxer, mastiff och rottweiler så kan man få en Ludde. Det gällde bara att få mattenn att vända ryggen till vid rätt tillfälle, och det gjorde hon... Kramis!

    SvaraRadera
  2. Jag kom också ihåg att spela in det! *stolt* hade påminnelse på mobilen ;)

    Väldigt intressant som sagt! Men jag tycker en del föreläsare verkade så nervösa och sa fel/sluddrade/skrattade nervöst.. lite jobbigt att se på tycker jag, och nån hade en tung andning där man bara hörde en massa djupa suckar mellan varje ord.. Kanske bara är jag som tänker på sånt :P Men annars var det definitivt sevärt!

    SvaraRadera