måndag 13 februari 2012

Hans rätta färger börjar komma fram

Ja, förutom att han är svart då.  Men Odågan är inte längre den tysta och försiktiga lilla skuggan under mina fötter.  Eller jo, under mina fötter är han ju fortfarande konstant.  Men tyst och försiktig är han INTE!  Det pratas och skuttas och hoppas och skälls och leks och busas och härjas.  Heeeela tiden, tycker matte-hundnörd, men det stämmer ju inte eftersom han även sover en hel del.  Men när han inte sover, då är det full fart.  Och snackigt.  Han är väldigt pratsam.  Han talar om när han är glad, när han är hungrig, när han är busig, och när livet är orättvist.  Och livet är tydligen orättvist ganska ofta, enligt Odågan.  Det är orättvist att inte kunna hoppa upp i soffan själv, det är orättvist att dom nakna inte vill leka med honom, det är orättvist att han måste äta tråkig valpmat när dom nakna får färskfoder, det är orättvist att matte-hundnörd inte bär på honom när han är trött, det är orättvist när matte-hundnörd går på toaletten utan honom, ja livet är orättvist helt enkelt.  Men roligt också.  För skuttigare valp får man ju leta efter.

Och idag har vi börjat med hårdträning minsann, och gjort ett försök till att klicka in honom.  Men det krävs nog nåt tillfälle till, innan han riktigt kopplar det där med klick=godis.  Men vi har inte bråttom.  Vi har ju mååååååånga år framför oss för träning.

Busfröet däremot, han förstår det där med klick.  Han behöver bara höra klickern skramla i fickan så kommer han springandes.  I dag har vi fortsatt att träna på att backa.  Eller baka rakt, rättare sagt.  Det långsiktiga målet är att han ska backa mot en vägg för att i slutändan stå på händer, men då gäller det ju som sagt att kunna backa rakt också, och det tycker Busfröet tydligen är väldigt onödigt.

Pipleksaken strejkar i all träning, ja i det mesta överlag för tillfället.  Han är inte helt överens med matte-hundnörd om att det var en bra idé att skaffa valp.  Det är väldigt tydligt att matte-hundnörd inte är Pipleksakens favoritperson just nu.  Tur att Sambo mer än gärna skämmer bort honom nu när han känner sig åsidosatt.  Matte-hundnörd skulle visserligen också mer än gärna skämma bort honom, men det är Pipleksaken för stolt för.

6 kommentarer:

  1. Spunkvalpen tog det låång tid för att fatta det där med klicket. Och jag kliade mig i huvudet, för Humlehunden hade jag fattat konceptet på typ... ett klick?

    Och underbart att det är full rulle på honom, då är han ju en RIKTIG berger :D

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att det inte bara är min valp det är fel på =) Busfröet var likadan som Humlehunden då, han fattade konceptet med en gång. Jag klicka in honom och sen lärde jag honom tre trick på samma dag. Pipleksaken fattade också ganska snabbt, även om han lessnar och skiter i klicket när han tycker att han har presterat tillräckligt.

    Jag får väl ha mer tålamod med Odågan helt enkelt =)

    SvaraRadera
  3. Stackars orättvist behandlade Odåga, då! Fast tur att han har röstresurser att tala om när han är missnöjd! Eller nöjd :-)

    SvaraRadera
  4. Klart man måste tala om hur det står till... Kramis!

    SvaraRadera
  5. haha visst är valpar härliga? himla fina hundar du har, man blir ju lite småkär!

    SvaraRadera
  6. Jag är väldigt dålig på att kommentera känner jag, men jag måste säga att jag verkligen älskar hur du skriver och att jag blir inspirerad av att läsa din blogg! Grattis till den lilla Odågan! :)

    SvaraRadera