söndag 5 februari 2012

Fullt i kalendern

Om exakt fyra veckor fyller matte-hundnörd år.  Vilket betyder att om exakt fyra veckor och en dag fyller Pipleksaken ett år.  Då är han stor pojke, och då kanske det är dags att sluta benämna honom som "valpen" när man pratar om honom med folk.  Men det blir ju lätt så, att den yngsta hunden får heta "valpen" fram tills att nästa hund dyker upp.

När jag var och lyssnade på föredrag av Kenth Svartberg för ett par månader sen så skulle han berätta om hur han hade tränat sin ena hund.  "Ja, och med valpen förstår ni...." och så blev han tyst i några sekunder innan han tillade att valpen var förstås tre år gammal, men han var ju yngst i flocken, och därför var han fortfarande valp.  Så jag är inte ensam om att glömma bort att mina valpar blir stora.

Och så måste vi ju sluta kalla Pipleksaken för valpen snart ändå, eftersom det kommer en ny valp.  Om sex dagar.  Nu behöver jag inte räkna i veckor längre, nu räknar jag i dagar.  Sex dagar.  Sen kommer han, lilla Odågan.

I förberedelse för Odågans ankomst har jag varit på Zoo Grizzly i Uppsala och handlat helt och hållet onödiga saker.  Ja, förutom mat och vattenskål då, det kan ju tänkas behövas (fast det står flera uppsättningar gamla skålar i tvättstugan, men det hör inte hit).  Och en hundbädd behöver han ju ha (fastän det står flera stycken runt om i huset som dom nakna vägrar använda) Och leksaker kan ju vara bra att ha, för det är ju inte som om vi har tusen leksaker som ligger och skräpar redan. Och bajspåsar, det är faktiskt nödvändigt, för det hade vi inga kvar hemma. (Fast letar man så hittar man säkert två tre stycken i varje jacka, ett par stycken i bilen, en halv rulle i träningsryggsäcken, fyra stycken under soffan en bakom teven.


Fast bajspåsarna fick inte vara med på bilden, men dom vet ju alla hur dom ser ut.

3 kommentarer:

  1. Så klart Odågan ska ha nya, egna grejer! Självklart!

    SvaraRadera
  2. Minstingen blir som en tidig födelsedagspresent då kan man säga. Till dig alltså ;)

    Självklart måste man köpa nya saker. Jag köpte också nya matskålar idag :)

    SvaraRadera