tisdag 28 februari 2012

Odågan lydnadstränar sig själv

Det är väldigt smidigt med en hund som Odågan.  Han tränar liksom in lydnadsmomenten själv, utan att jag behöver lägga mig i.  Hittills har han tränat sig själv att sitta vid dörren innan det öppnas, och att sitta och vänta innan man ställer ner matskålen.  Ska jag vara ärlig har jag aldrig varit särskilt noggrann med sånt.  Visserligen väntar både Busfröet och Pipleksaken vid sina egna matplatser när det är dags för utfodring, men det är bara för att det inte ska bli tjafs om vems matskål som tillhör vem.  Jag kräver inte att dom ska sitta innan jag ställer ner skålen, bara att dom ska hålla sig borta från skålar som inte tillhör dom.  Men Odågan, han sätter sig när jag kommer med hans skål, och väntar tills den står på golvet.  Likaså vid ytterdörren.  Han hoppar mot dörren som en tok, men så fort jag sätter handen på handtaget så sätter han sig och väntar.

Fortsätter han i den här takten så kommer han kunna alla momenten i LK1 utan att jag behöver resa mig från soffan.

Förutom linförigheten då, där gör vi inga direkta framsteg.  Koppel är ingen höjdare, säger Odågan.

3 kommentarer:

  1. Ja, det hörs ju att nu är ni på god väg...bara lite finslipning kvar innan LP:t är i hamn :-)

    SvaraRadera
  2. Riktigt smidigt måste jag säga!

    SvaraRadera